Vandaag geen afspraken dus op mijn gemak alles doen. Ik wilde bij Ton de planten water geven maar door een storing was er geen water op de begraafplaats. Dan maar wat te wild groeiende planten wat intomen zodat de buren geen overlast hebben. Verder lekker op het balkon zitten lezen in twee verschillende boeken en een nieuwe doorloper gemaakt. Het boek waar ik het langst in heb zitten lezen staat al heel lang in mijn boekenkast. Ik ben er ooit in begonnen gezien de gezette streepjes in de zijkant maar ermee gestopt. Waarschijnlijk te dik voor dat moment, het boek dus. Het leest ook niet heel vlot, je moet aandachtig lezen maar dan heb je ook wat. Neem nu dit stuk:
…’Zaragoza. Met twee nonnen en een oude dame ben ik de enige bezoeker in het museum der Schone Kunsten, dat ook een afdeling archeologie herbergt. De nonnen halen mij in met een snelheid van een eeuw per minuut en dan ben ik echt alleen in de Spaanse prehistorie…
…Wat mij bevalt aan de geschiedenis van vóór de geschiedenis is dat het acute eraan ontbreekt. Namen, echte data, veldslagen, verwikkelingen, het is allemaal onzichtbaar geworden, en eigenlijk lijkt het alsof de verjaging uit het paradijs pas daarna heeft plaatsgevonden, of er een landelijk, vredig leven geleid werd, van jagen, pottenbakken, vissen, een langgerekt bestaan in een grote, alles omvattende stilte. Naamloze mensen van mijn eigen soort leefden een niet opgeschreven, niet waargenomen leven op aarde, de latere moesten gaan graven om hun sporen te vinden…
Dit en nog veel, veel meer staat in dit boek. Ik kan nog een tijd voort.

~
Leave a Comment